هدایت تحصیلی مجموعه ناصرنوین

هدایت تحصیلی ویژه دانش آموزان نهم مجموعه ناصرنوین

انتخاب رشته تحصیلی ، یکی از دغدغه های والدین دانش آموزان پایه نهمی هاست . 

اکثر والدین می پرسند که از بین رشته های تحصیلی ( ریاضی ، تجربی ،  انسانی ، فنی و کاردانش )  کدام یک بازار کار بهتری دارد ؟

 

در حالیکه این سوال باید در اولویت باشد ؛  که کدام رشته با توانایی دانش آموز من هماهنگ است ؟ 

 

مادری جهت مشاوره تحصیلی برای  فرزندان دوقلوی، پایه نهم که هر دو  معدل 20 داشتند ، مراجعه نمودند . با بررسیهای انجام شده یکی از دانش آموزان به رشته تجربی و دیگری به رشته انسانی هدایت شدند . 

لزوما همه دانش آموزان با معدل 20  در رشته تجربی توانمند نیستند . و لزوما رشته تجربی بهترین رشته نیست . 

چه راهکاری وجود دارد که بدانیم رشته انتخابی برای فرزندمان مناسب هست یا نیست؟؟ 

بسیاری از دانش آموزان با معدل 19 تا 20 در پایه نهم وارد رشته تجربی میشوند و مشاهده میشود که بعدها در پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم معدل شان افت میکند و یکی از دلایل این افت تحصیلی انتخاب رشته نامناسب است . 

بسیاری از داوطلبان تجربی که در کنکور شکست میخورند ،  شاید اگر در رشته های دیگری وارد میشدند امکان موفقیت بیشتری داشتند .

معمولا مشاوران ؛ دانش آموزان معدل بالا را به تجربی و دانش آموزان متوسط را به انسانی هدایت میکنند . و ملاک هدایت را ( معدل ) در نظر میگیرند و از بقیه فاکتورها و ملاکهای انتخاب ،  چشم پوشی میکنند  جالب است بدانید داوطلبان قوی تجربی بدلیل ظرفیت محدود در پذیرش دانشجو و رقابت تنگاتنگ در این رشته ، از امکان ادامه تحصیل و اشتغال در بازار کار باز میمانند اما داوطلبان متوسط که به انسانی هدایت شدند و زمانی با آنان همکلاس بودند مثلا وارد دانشگاه فرهنگیان و به استخدام آموزش و پرورش در میایند .

در انتخاب رشته

( ریاضی تجربی انسانی فنی و کاردانش) بیش از 20 ملاک  وجود دارد .

بسیاری از دانش آموزان بخاطر انتخاب غلط رشته تحصیلی ، بعدها دچار افت تحصیلی و  ترک تحصیل  ، استرس ، افسردگی توام با از دست دادن اعتماد به نفس میشوند .

متاسفانه مشاهده شده بعضی از والدین و یا دانش آموزان از دبیران یا مدیر و معاون و دانشجویان و ….. مشاوره تحصیلی میگیرند . 

مشاوره تحصیلی ، امری علمی و تخصصی است و دانشجویان و دبیران و ….. نمیتوانند بصورت تخصصی در این زمینه راهنمایی لازم را داشته باشند 

توضیح اینکه ؛ شاید یک دبیر ریاضی در درس ریاضی استاد باشد اما در درس شیمی بدون شک مهارت دبیر شیمی را ندارد ، پس نمیتوان انتظار داشت که این دبیر ریاضی بتواند در شیمی هم درخشان عمل کند یا بخواهد در کار هدایت تحصیلی تمام فاکتورها و ملاک انتخاب و شرایط داوطلب را متناسب با رشته تحصیلی در نظر بگیرد .

بعضی از والدین هم عنوان میکنند که فرزندم به این رشته و شغل علاقمند است و فقط  (علاقه و معدل) را ملاک انتخاب رشته در نظر میگیرد شاید این دو ملاک انتخاب مهم باشد اما بدون شک  بدون در نظر گرفتن سایر شرایط و ملاکها ،  نمیتوان انتظار موفقیت داشت . 

به والدین و دانش آموزان پایه نهم 

توصیه میکنیم در هر شهری که هستید جهت انتخاب رشته ؛ حتما از مشاوران خبره و آگاه کمک بگیرید .  

مشاور با در نظر گرفتن ملاکها و بررسی همه جانبه شرایط علمی دانش آموز ، بهترین و مناسب ترین رشته تحصیلی را انتخاب میکند .

دیدگاهتان را بنویسید